Slip ud af dit smertefængsel.

Døjer du med smerter og har gjort det i mere end 3 måneder?
Så er du kommet til det helt rette sted. Også selvom du har fået en diagnose som f.eks. diskusprolaps, slidgigt, piskesmæld, impingement i skulderen eller hoften.

Forløbet er skabt for dig med smerter f.eks. ondt i ryggen, knæet, skulderen, nakken, osv. uanset om du har fået en diagnose eller ej.

“Åh nej, jeg må hellere lade være”.

Du ville egentlig helst være sammen med de andre, der skal spille rundbold, men du ved af erfaring, at du bliver straffet hvis du er med. Jaja, det er da sjovt nu, men er det virkeligt det værd, når du skal døje med store smerter i flere dage efter?

Måske er rundbold ikke din store passion, men du kender helt sikkert historien. Du vil gerne være mere fysisk aktiv, træne mere og deltage i flere arrangementer, men du tager dig selv i at sige nej til flere begivenheder og bevægelser af frygten for smerter eller skade.

Sådan lyder de fleste af vores klienters historie. De er stoppet med at bøje sig forover for at undgå at få ondt i ryggen. De løfter ikke armene over hovedet for at beskytte skulderen. De løber ikke længere for at passe på deres knæ.

Frygt kan ende med at overtage næsten alle livets beslutninger.
“Hvis jeg gør X, så sker Y”. Og det er sjældent noget godt.

Hvis du kan genkende at frygten for skade eller smerte får dig til at undgå bestemte bevægelser i dagligdagen eller øvelser til træning, så er du kommet til det helt rette sted.

Online var lige så godt som fysisk forløb.
Jeg lærte virkelig meget, og oplevede at online gav et ligeså godt resultat som jeg kan forestille mig et normalt forløb ville have gjort.
Jeff
Tidl. klient hos Smertefribevægelse.
5/5
Ingen hokuspokus.
Der er ingen hokuspokus eller hurtige løsninger, bare en utrolig dygtig og sympatisk tilgang til klienternes krop og sind.
Thomas
Tidl. klient hos hos Maxer.
5/5
I dag er jeg 95% smertefri.
Jeg tænker slet ikke over hverken mine smerter eller bekymrer mig om de fremtidige smerter/skader der måske kunne opstå.
Mie
Tidl. klient hos Maxer.
5/5

Skabt for dig med bekymring for smerte og skade.

Onlinekurset er bygget op omkring 5 moduler, hvor du bliver præsenteret for både teori og praktisk anvendelige værktøjer samt konkrete eksempler, som giver dig mulighed for at implementere undervisningen i din dagligdag.

På den måde kan du arbejde med dine smerter og din frygt – så du kan slippe fri fra bekymringerne og få friheden tilbage.

01

Alt du bør vide om smerte og behandling.

Hvis du føler at smerten betyder at du gør en skade værre, så bliver det meget svært at få det bedre. Men frygten for skade og smerte kan gøre fysisk aktivitet helt uoverskueligt - og hvad gør du så?

Første skridt er at få mere viden, som gør dig tryg og giver dig muligheder for at tage kontrollen tilbage. For der er gudskelov mange ting, du selv kan gøre for at få det bedre.

02

Krop og sind uden hokuspokus.

Bruger du meget tid på at tænke på og bekymre dig om dine smerter? Selvom du egentlig gerne vil have smerterne til at fylde mindre i din dagligdag? Ved at kende til faldgruberne i det menneskelige sind, kan du lettere fokusere på det der er meningsfuldt i dit liv.

Krop og sind hænger sammen - og påvirker hinanden. Dine overbevisninger styrer din adfærd og selvom frygten kan føles forfærdelig, kan du sjældent stole på den følelse.

03

Nyt syn på genoptræning.

Din krop er stærk, robust og tilpasningsdygtig, men det føles måske ikke sådan. Det er helt normalt, når kroppen gør ondt og er blevet sensitiveret. Derfor har du brug for nogle helt konkrete principper for genoptræning, så du kan starte din opbyggende proces.

Mange er bekymrede for om de laver øvelserne rigtigt eller om de til daglig laver forkerte bevægelser, men det fokus skaber ofte flere problemer end det løser.

04

Sådan opnår og fastholder du gode resultater.

Smerter er multifaktorielle og alt, der påvirker dig som person, kan påvirke dine smerter. Derfor er det vigtigt, at du har en god forståelse for hvordan livsstilsfaktorer som fx kost, rygning, arbejde, motion, søvn og stress kan påvirke dine smerter - og dermed dit genoptræningsforløb.

Vi giver dig konkrete redskaber til at foretage de små og gradvise livsstilsændringer, som kan understøtte din rejse mod et liv, hvor smerten og frygten for smerten ikke er i centrum.

05

Genoptræning i praksis.

Så kommer det helt store spørgsmål: "Hvor skal jeg starte?". Det hjælper vi dig selvfølgelig også med. Vi dykker ned i hvordan god genoptræning ser ud, hvordan du kan takle modgang undervejs i processen og hvordan din progression kan se ud.

Alle forløb er forskellige fordi de skal passe til den enkeltes behov. Derfor guider vi dig på vej til en strategi, der passer til netop dig og din situation.

Få redskaberne, der giver resultater.

Vores online-kursus er for dig, der:

Workbooks

Designet til at sætte handling bag dine tanker og den nye viden.

+4 timers eksklusiv video

I alt 16 indviduelle videoer designet til at hjælpe dig videre.

Redskaber

Helt konkrete redskaber, som du kan bruge i din hverdag.

Hva' koster det?

Vi ved godt at du sandsynligvis allerede har prøvet mange former for behandling. Det har de fleste af vores klienter nemlig. Derfor er det også vigtigt for os at understrege, at målet med vores forløb er, at gøre dig uafhængig af os.

Netop derfor har vi udviklet dette onlinekursus, hvor du både lærer mere om mekanismerne bag hvorfor smerten kan vare ved i lang tid, de mange psykologiske elementer som fastholder mange i deres situation og du får konkrete værktøjer til at slippe fri af din frygt for skade og smerte.

Fuld adgang

Du kommer hele vejen omkring teorien, der klæder dig på til den konkrete praktiske genoptræning, så du kan tage magten tilbage. Vi gennemgår skridt for skridt al det praktiske, så du kan inkorporere det i din hverdag.

     • Undervisning i smerter.
     • Konkrete anbefalinger til genoptræning.
     • Optimering af din strategi.

DKK 1.279

Ofte stillede spørgsmål

Du kan forvente at få den nyeste viden om smerter og behandlingen af dem. Gennem undervisningen vil du opleve større tryghed i din nuværende situation og få konkrete værktøjer, der gør dig i stand til at selv påvirke dine smerter i en positiv retning.

Med en opdateret viden om smerter kan du tage magten tilbage og blive uafhængig af behandlere i jagten på at blive smertefri. Smerterne vil fylde mindre, og du får flere handlemuligheder og mere frihed i hverdagen til at gøre de ting, du elsker.

Der findes naturligvis ikke noget quickfix, men alle kan få det bedre. Spørgsmålet er hvordan, hvor hurtigt det vil gå og hvilke faktorer, der skal skrues på.

Selvom du har fået en diagnose for dine smerter, så vil du have stor gavn af vores online smerteforløb, der giver dig konkrete værktøjer til at få det bedre. I modsætning til hvad mange tror, så viser forskningen, at din diagnose faktisk ændrer ganske lidt i hvordan god genoptræning ser ud. Det er i stedet langt vigtigere at forstå grundprincipperne for hvad god genoptræning er – og dem lærer du her.

Det betyder, at du vil kunne få markant reduktion af dine smerter selvom du har en fået konkret diagnose som diskusprolaps, slidgigt (artrose), tennisalbue, golfalbue, springerknæ, løberknæ, skulderimpingement (afklemning), piskesmæld (whiplash), skoliose og skadet rotatormanchet, menisk eller korsbånd.

Det gælder også hvis du har fået en mere diffus diagnose som hold i ryggen, hold i nakken, låsning, myoser eller at noget er forstrakt/forstuvet.

At en scanning viser en bestemt diagnose for dine længerevarende smerter giver oftest ikke sundhedsmæssige fordele i behandlingen. Scanninger bruges i stedet til at udelukke at der er noget alvorligt galt.

Faktisk viser forskningen, at der er en dårlig sammenhæng mellem smerter og mange af de typiske forklaringer smertepatienter får på deres smerter. Det kan være forklaringer som svag core, skævt bækken, forskellig benlængde, dårlig kropsholdning, asymmetri, skæv ryg, ubalance og overpronation mv. Forskningen viser meget klart at det er normalt med variation i vores kropsbygning og at det er normalt at være asymmetrisk.

Studier på forskellige tilgange til moderne smerteundervisning viser en positiv effekt på især frygt og nedsat funktion samt i nogen grad smerter. Gennem en større forståelse for smerter og de mange faktorer, der bidrager til smerter, vil du opleve en øget tryghed og få flere handlemuligheder.

Netop flere handlemuligheder gør, at du kan spille på flere strenge i din genoptræning og øge sandsynligheden for at få det bedre. I dag ved man, at smerte især handler om beskyttelse, og når du oplever større tryghed er der mindre behov for beskyttelse. Det betyder typisk mere fysisk aktivitet, mere tid i meningsfulde aktiviteter, færre udgifter til behandling og færre smerter.

Forskningen peger på, at online smertebehandling har sammenlignelige resultater med fysiske konsultationer. Det er blandt andet fordi passive og manuelle behandlingsstrategier typisk kun giver kortvarige lindring. På lang sigt handler det om din egen aktive strategi.

Når du har haft ondt i længere tid (over 3 måneder) handler smerterne oftest mindre om skade og struktur, da helingen af en eventuel skade typisk allerede er foregået. Derfor kan du med fordel i højere grad fokusere på, hvad du selv kan gøre for at få det bedre – og her er viden i centrum.

Forskningen peger på, at ved længerevarende smerter så fortæller kroppens strukturer (muskler, knogler, ledbånd, diske, meniske, osv.) ikke så meget om smerter, og det er ikke afgørende at ændre strukturen for at få det bedre. Derudover stiller forskningen kraftigt spørgsmålstegn ved, om man overhovedet kan ændre kroppens strukturer med hænderne.

Uanset om du er fysioterapeut, ergoterapeut, personlig træner, kiropraktor, psykomotorisk terapeut eller lignende, så er onlineforløbet relevant.

Det er målrettet folk med smerter og præsenteret i et letforståeligt sprog – men det er klart, at du kan få masser af faglig inspiration alligevel.

Du vil både få viden om smerter, psykologiske mekanismer, kommunikation omkring smerter, konkrete værktøjer til håndtering, behandling osv. som du kan bruge med dine patienter og klienter.

Mange smerteskoler og meget smerteundervisning har desværre et udelukkende biomedicinsk fokus – dvs. de fokuserer på “fejl” i kroppen, som traditionelt set har fået al skylden for smerter. Det kan være eksempler vi i dag ved er forsimplede og skaber frygt fx svag core, forskellige benlængde, asymmetri, skævhed, osv.

Problemet med det store fokus på kroppens strukturer er, at det kan skabe mere frygt, hvilket ofte resulterer i mindre bevægelse og dermed uheldige tilpasninger i kroppen, hvor du gradvist vil kunne mindre. Derudover viser forskningen, at det typisk både er svært at ændre kroppens biomekanik og faktisk heller ikke nødvendigt for at få det bedre.

Dette onlinekursus tager i modsætning til ovenstående udgangspunkt i de sidste årtiers forskning om smerter med et helhedsorienteret syn på smerter.

Brugbart i hverdagen.
Man får nogle rigtige gode redskaber og værktøjer som passer til en, som man så arbejder med i hverdagen.
Christina
Tidl. klient hos Maxer.
5/5
Stor anbefaling herfra!
En moderne tilgang til smerter og behandling, og stor umage i at undervise dig i smerter og håndtering deraf, for selv at give dig kompetencer til at håndtere dem fremadrettet.
Mathias Koch-Haumann
Tidl. klient hos Smertefribevægelse.
5/5
Fysisk og mental træning.
Forløbet er både mentalt og fysisk orienteret i form at fysisk træning men i særdeleshed også mental træning og som kan bruges til alle aspekter i hverdagen og livet.
Maiken
Tidl. klient hos Maxer.
5/5

Hvem er vi?

I Maxer og Smertefribevægelse er vores vision at hjælpe flest mulige med at leve et liv, hvor smerter ikke begrænser dem. Det gør os glade helt ind i knoglerne, når vi oplever klienter gå fra at være stærkt plaget af deres smerter og frygten for hvad der vil ske med deres ryg hvis de træner eller bøjer sig forover til at svinge deres børn eller børnebørn rundt i fri leg med et stort smil på læben.

Uanset om du har ondt i dine skuldre, hofte, nakke, knæ eller et helt femte sted på kroppen, så brænder vi for at hjælpe dig med at tage kontrollen tilbage, så du ikke er afhængig af behandlere for at få det bedre.

Læs mere om os herunder.

Jacob Beermann

MSc. i Smerte og MSc. i Kommunikation

Jacob har en kandidatgrad i smerte og en om kommunikation. Han har udgivet bogen STÆRK og været på landsholdet i styrkeløft, hvor han har løftet sig til flere medaljer ved EM og VM. Hans spidskompetence er forståelsen af styrketræning, smerter og løfteteknik, som han præsenterer på en letforståelig og nuanceret måde. Jacob driver Maxer.dk, hvor han har udgivet mere end 400 artikler, videoer og podcasts om styrketræning, kost, smerter og meget mere.

Anders Telling

Cand. scient. i Idræt

Anders er kandidat i Idrætsvidenskab fra Aarhus Universitet. Han har selv døjet med længerevarende smerter i anklen, der afholdte ham fra at dyrke sport og jagte drømmen om at konkurrere i CrossFit. Han har taget en lang række kurser om smerter og behandlingen heraf, som han bruger i det daglige virke, når han arbejder med patienter med længerevarende smerter. Anders er medejer i Smertefribevægelse.

Nicolaj Mortensen

Cand. scient i Idræt

Nicolaj har en kandidat i Idrætsvidenskab fra Aarhus Universitet. Han har selv været stærkt plaget af kroniske smerter i ryggen og knæene, men har i dag stor frihed til at leve livet som han ønsker. Han var professionel fodboldspiller i en lang årrække og bruger nu tiden på at hjælpe patienter med længerevarende smerter. Nicolaj har sammen med Ying stiftet Smertefribevægelse.

Ying Pham

BSc. i Idræt

Ying har en bachelor i Idræt fra Aarhus Universitet. Han har løftet sig til en top 3-placering i vægtløftning, elsker at udfordre kroppen med træning. Han elsker også at være i naturen med sin hund og kæreste – og en spændende rejse til det store udland, siger han ikke nej til. Ying har sammen med Nicolaj stiftet Smertefribevægelse.

Martin Dan Jørgensen

Fysioterapeut og BSc. i Idræt

Martin har en uddannelse som fysioterapeut og en bachelor i Idræt fra Tusculum University i USA. Martin har spillet basket i 18 år – både nationalt og internationalt. Han har altid været glad for at bevæge sig og bruge kroppen, og ønsker at hjælpe andre til at finde samme bevægelsesglæde uden at være begrænset af smerter. Martin er medejer i Smertefribevægelse.

Derfor er onlinekurset det rette for dig.

Hvis du kan genkende disse punkter, er onlinekurset relevant for dig:

Har du konkrete spørgsmål, så skriv til os.